Erhverv

Økonomiprofessorens bedste råd: Sådan kan danske virksomheder ruste sig mod Brexit og andre handelskriser

Der er tegn på økonomisk afmatning i den danske industri. Men hvordan forbereder man sig bedst som virksomhed på den uundgåelige recession, der vil ramme landet før eller siden? Det har Philipp Schröder, professor ved Institut for Økonomi på Aarhus Universitet, et bud på.

Aarhus: Bekymring om fremtidens handel ser nu også ud til at ramme de danske virksomheder. I august faldt industriens produktion ifølge Danmarks Statistik 1,1 procent. Og ser man på månederne fra juni til august lyder faldet på 1,6 procent.

En udvikling som flere økonomer såvel som interesseorganisationen Dansk Industri ser som et tegn på, at den økonomiske afmatning, som har ramt flere lande gennem adskillige måneder, nu også er kommet til Danmark.

Men Danmark er endnu ikke hårdt ramt, understreger Philipp Schröder, professor ved Institut for Økonomi på Aarhus Universitet.

- I Tyskland har de lige justeret forventninger til de kommende år på grund af nøgletal fra industrien, som viser, at der kommer færre bestillinger i ordrebøgerne, og det har vi endnu ikke gjort i Danmark, så det fortæller, at vi enten begynder senere på en afmatning, eller at vi har en mildere afmatning her end i de øvrige lande, siger han.

Annonce
- Det er det samme som i den private husholdning; hvis du frygter at miste dit arbejde, så holder du ofte igen med pengene og udskyder projektet med at sætte dit hus i stand eller med at købe nye møbler. Men hvis du tror, at du har en lønforhøjelse i vente, så er du mere tilbøjelig til at gå i gang med at investere.

Philipp Schröder, professor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet

Holder igen med pengene

At vi i øjeblikket ser en dalende produktion i den europæiske industri, skyldes ifølge økonomiprofessoren en stigende usikkerhed blandt verdens investorer.

En usikkerhed, der er kommet i kølvandet på blandt andet USA’s indførelse af handelssanktioner med told på importvarer, de uroligheder, der i øjeblikket finder sted i Hongkong, og den fortsatte usikkerhed om det kommende Brexit i Storbritannien.

- Ser man på den britiske økonomi, kan man se tydelige tegn på tilbageholdenhed hos investorerne. Og når investorerne ikke køber, så får leverandører i Tyskland og underleverandører i Danmark tilsvarende mindre i ordrebøger, forklarer Philipp Schrøder og tilføjer:

- Det er det samme som i den private husholdning; hvis du frygter at miste dit arbejde, så holder du ofte igen med pengene og udskyder projektet med at sætte dit hus i stand eller med at købe nye møbler. Men hvis du tror, at du har en lønforhøjelse i vente, så er du mere tilbøjelig til at gå i gang med at investere.

Ikke unormalt med recession

Oveni bekymringerne om verdens tilstand kan man så lægge bekymringerne om en snarlig recession. For i august meldte Danmarks Nationalbank ud, at risikoen for en global recession er steget.

I Danmark alene vurderer banken således, at der er 30 procents sandsynlighed for, at vi går en recession i møde indenfor et år og 50 procents sandsynlighed for, at det sker indenfor de kommende to år.

Men selvom det kan lyde som et skræmmende fremtidsscenarie, er det ifølge Philipp Schröder mere almindeligt, end man skulle tro.

- Det er meget belyst, at vi har cykliske konjunktursvingninger. Så det er bestemt ikke unormalt. Men fordi vi har haft en stor nedgang i 2007, og siden da har været på vej ud af et dybt hul, har det dækket lidt over den fremgang, der har været, forklarer han.

Men det er vigtigt at tage højde for netop de skiftende konjunkturer, hvis man vil fremtidssikre sin virksomhed.

Philipp Schröder, professor ved Institut for Økonomi, Aarhus Universitet. Arkivfoto

Alternative afsætningsmarkeder

- Mange virksomheder tænker, at når det går godt for økonomien, så er det virksomhedens egen skyld, men når det går ned ad bakke, så skyldes det konjunkturer. Men hvis man tænker sådan, så har man misforstået noget. For konjunkturer går altid op og ned, og derfor vil de også påvirke ens virksomhed i en eller anden grad, understreger Philipp Schröder.

Nogle virksomheder er dog mere konjunkturfølsomme end andre. Og derfor er det vigtigt at se på, hvordan konjunkturerne påvirker lige præcis den virksomhed, man sidder i, understreger professoren.

- Det er ikke sådan, at ”one size fits all”. Det hele afhænger af, hvilken sektor man er i, og hvor afhængig man er af eksport til udlandet, forklarer Philipp Schröder, der derfor opfordrer til, at man som eksportvirksomhed tænker i alternative afsætningsmarkeder, så man er forberedt, hvis det globale marked skulle ændre sig.

Ifølge Philipp Schröder er flere af de større danske virksomheder heldigvis godt rustet til at håndtere en potentiel recession. Det har man blandt andet kunnet se i forbindelse med den senere tids snak om Brexit, der har ført til, at flere danske virksomheder har fundet alternative afsætningsmarkeder til deres eksport.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Brand i lejlighed i Heimdalsparken

Leder For abonnenter

Prisen for teknologivirksomhedernes indtog

Jysk Fynske Medier, som også står bag udgivelsen af denne avis, offentliggør i dag, at koncernen lukker ugeavisen "Vinderup Avis". Lukningen sker som en direkte konsekvens af et faldende annoncemarked, som i flere år været med til at underminere grundlaget for at drive lokal, annoncefinansieret avis. Det er rigtig ærgerligt for lokalsamfundet, når der ikke længere er plads til avisen. Ligesom det er ærgerligt, når isenkræmmeren, bageren eller posthuset lukker på grund af for lav omsætning. Der er ikke noget positivt at sige om lukningen af avisen, som har sine rødder langt tilbage i 1900-tallet. Men for avislæsere og vogtere af det lokale demokrati og den lokale sammenhængskraft er Vinderup heldigvis stadig godt hjulpet. Vinderup ligger lige i smørhullet, hvor to medievirksomheder fortsat driver deres aviser. Dagbladet Holstebro udkommer selvsagt i området, ligesom Skive Folkeblad også interesserer sig for den del af Holstebro Kommune. Desuden kommer de to store ugeaviser Holstebro Onsdag og Skive Folkeblads "Midt på ugen" i området. Så vi kan godt pakke det værste sortsyn på nærdemokratiets vegne lidt til side. Men udviklingen vidner om, at der er sket et skred. Når annonceomsætningen flytter til det digitale område, flytter langt størstedelen desværre også ud af landet. I 2018 stod Google og Facebook alene for 61 procent af den digitale, danske annonceomsætning. Og modsat omsætningen i danske medievirksomheder, bruger Google og Facebook ikke deres penge til at skabe indhold, som styrker demokrati og sammenhængskraft i lokalområdet. Derfor har vi set en massiv konsolidering på ugeavismarkedet gennem flere år. I større byer, hvor der før var flere selvstændige aviser, er der kun en tilbage, og de mindste har det svært. Vinderup Avis udkommer for sidste gang om en uge, men Vinderup er stadig en vigtig del af Holstebro Kommune og en helt selvfølgelig del af dette dagblads dækningsområde.

Annonce