Holstebro

Opdateret: Hele byrådet - næsten - elsker lufthavnen i Karup

Hele byrådet - undtaget SF's Karsten Filsø - sætter stor pris på lufthavnen i Karup. Det fremgik af tirsdagens byrådsmåde. Arkivfoto: Morten Dueholm
Det store flertal i byrådet understreger, at Vestjylland ikke kan undvære Midtjyllands Lufthavn og vil godt give flere penge, efter Karsten Filsø har kaldt stedet i "bundløst hul".

HOLSTEBRO: Resten af byrådet havde på tirsdagens byrådsmøde travlt med at understrege opbakningen til Midtjyllands Lufthavn - efter Karsten Filsø (SF) har kaldt den nødlidende lufthavn et "bundløst hul" og sagt nej til at bevilge 1,1 millioner kroner i støtte.

- Vi skal bruge pengene til vore kerneopgaver i kommunen. Bestyrelsen for lufthavnen bør analysere, hvordan man kan inddrage erhvervslivet og det fremtidige ejerskab af lufthavnen, sagde Karsten Filsø, som oveni forventer, at nye CO2 afgifter på flyrejser vil presse lufthavnen yderligere.

Men det synspunkt står han alene med. Det fremgik af en stribe indlæg, hvor lufthavnen i flæng blev kaldt "Karup Lufthavn" og det nye navn "Midtjyllands Lufthavn".

- Det skal være lukrativt at bo og drive virksomhed i vores område, og så har vi behov for et samlet tilbud med både fly og tog, sagde Søren Olesen, gruppeformand for Dansk Folkeparti.

Også konservative Pernille Bloch sætter pris på lufthavnen.

- Det er en forudsætning for virksomheder og arbejdspladser, at man kan komme hurtigt til København og tilbage, sagde Pernille Bloch, mens Venstres Jens Kristian Hedegaard var på samme spor.

- Det er erhvervslivet, vi lever af, og her er der behov for både lufthavnen og for anden infrastruktur, sagde gruppeformanden.

Socialdemokraternes gruppeformand Svend Ørgaard kunne dog godt være bekymret for lufthavnen i Karup.

- Det tager 35 minutter at køre til Karup og en time at køre til Billund. Men Karup er vigtig for vores landsdel, og vi skal værne om den for at få arbejdspladser til vores landsdel, sagde Ørgaard.

Rasmus Beltofte (R) mindede om, at der er udsigt til dårligere togforbindelser til København med flere togskifte.

- For erhvervslivet er lufthavnen afgørende for at komme hurtig til København og ud i Europa, sagde Beltofte.

Billund har faktisk kun tre daglige afgange til Kastrup, mens der er syv fra Karup.

- 90 procent af brugerne er erhvervsfolk, og for dem er ruten en livsnerve. Men al indenrigsflyvning i Danmark giver underskud, sagde borgmester H.C. Østerby (S), der selv er formand for bestyrelsen i Midtjyllands Lufthavn, der har bedt de otte ejerkommuner om seks millioner ekstra i både 2020 og 2021.

- Vi skal have motorvejshullet lukket og have elektrificeret togene. Men vi skal bakke op om lufthavnen, så længe vi har behov for den, sagde Østerby.

...........................................

Artiklen er opdateret 9. oktober. klokken 12 på grund af en forkert oplysning om Flixbus. I en tidligere version var H.C. Østerby citeret for at sige:

- Men flyruten er under pres fra billige busruter til København (Flixbus, red.), og som får 26 millioner kroner i årligt tilskud fra staten.

Denne oplysning er forkert, oplyser Lotte Rystedt, der er presseansvarlig hos Flixbux.

Flixbus kører på helt kommercielle vilkår og får ingen tilskud fra staten eller andre offentlige tilskud til busruter på tværs af landet, oplyser hun.

Ifølge Trafikstyrelsen gav staten i 2018 et tilskud på 13,9 millioner kroner, så fjernbusselskaber kunne give rabat til børn, studerende og pensionister. Flixbus var med i ordningen i 2018, men er i 2019 trådt ud og får ikke længere tilskud.

På Finansloven for 2019 er der afsat 27,1 millioner kroner til tilskud til rabatter, men der vil blive brugt mindre end i 2018.

Redaktionen beklager fejlen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
HB

HB hentede tredje udesejr i træk

Leder For abonnenter

Lad nu bare forældrene være forældre på deres måde

Ingen ferieuge uden historier i medierne, som til hverdag næppe havde fået stor opmærksomhed. Nogle kalder det lidt nedladende agurketids-historier, men ofte kaster den slags ret interessante ting af sig. Og ofte giver ferie hos politikere og embedsmænd mulighed for at fortælle noget om helt almindelige mennesker. Det er som udgangspunkt positivt. Denne efterårsferies store historie uden stor relevans er historien om forældre, der ønsker at få deres børns skolefoto manipuleret. Ikke mindst harmen over disse forældre og den massive afstandtagen til redigering af virkeligheden har fyldt meget. Meningsdannere og politikere - og mange andre - har med glæde delt deres egne gulnede skolefotos på sociale medier. Ledsaget af mere eller mindre harmdirrende kommentarer om nutidens forældres forkvaklede syn på udseendet. Det er en automatredaktion, og den er ærligt talt kedelig. Det er også helt ligetil at lange ud efter forældregenerationen og dennes tilgang til børn og opdragelse. For den er unægtelig anderledes end den forriges. For slet ikke at tale om forskellen, hvis vi går to generationer tilbage. Vi kan hurtigt blive enige om, at børn skal have lov at være børn, og at vi skal passe på med, hvor store krav om perfektion, vi flasker dem op med. Men udviklingen giver altså nye muligheder, som de unge ser som noget helt naturligt. Til hverdag er der digitale filtre på billederne, så det hele tager sig lidt bedre ud. Og selv måske skal være en af de rigtig gode dage, hvis vi i virkeligheden skal leve op til udseendet på billedet, foretrækker vi helt naturligt den pæne udgave, når vi viser os frem. Hvorfor skulle det være anderledes for børnene? Hvor langt skal man alternativt gå for at sikre autenticitet i billederne? Skal det tages om, hvis øjnene er halvt lukkede? Skolefotoet er i sig selv ret ligegyldigt for samfundet. Men historien er interessant, fordi den siger noget om os. Og det gør reaktionerne i høj grad også. Børnene skal have lov at være børn, ja. Men skal forældrene ikke også have lov til at være forældre på den måde, de nu finder rigtigt?

Erhverv

Frygt for skadedyr lukker Netto

Annonce