Udland

Ny måling: Sverigedemokraterna er største parti i Sverige

Jessica Gow/Ritzau Scanpix
Næsten hver fjerde vælger ville stemme på Sverigedemokraterna, hvis der var valg i dag, viser ny måling.

Det højreorienterede parti Sverigedemokraterna (SD) står i en ny meningsmåling til at være Sveriges største parti.

Det skriver den svenske avis Aftonbladet.

Meningsmålingsinstituttet Demoskop har lavet målingen for Aftonbladet. SD står til at få 24 procent af stemmerne, hvis der var valg i Sverige i dag.

Det er første gang nogensinde, at en måling, som Demoskop har foretaget for Aftonbladet, har Sverigedemokraterna som største parti.

Socialdemokraterna står til 22,2 procent af stemmerne. Det er den laveste procentdel nogensinde i en Demoskop-måling.

- Jeg er ikke overrasket, siger SD's leder, Jimmie Åkesson, til avisen.

- Vi har set en udvikling i løbet af hele foråret, der viser, at vi nærmer os Socialdemokraterna, siger partilederen.

Ved valget til det svenske parlament, Riksdagen, i 2018 blev Socialdemokraterna størst med 28,3 procent af stemmerne.

Moderaterna blev næststørst med 19,8 procent, mens Sverigedemokraterna blev tredjestørst med 17,5 procent.

Der er dermed en solid fremgang at spore hos det højreorienterede parti.

- Jeg har længe hævdet, at vi før eller senere ville blive det største parti.

- Vi har gennem alle år talt om bandekriminalitet, den øgede utryghed, migrationspolitikken, som ikke fungerer, og integrationspolitikken, som har forværret situationen, siger SD-leder Jimmie Åkesson til Aftonbladet.

I den nye måling står Moderaterna til at blive tredjestørst med 17,8 procent. Herefter følger Vänsterpartiet med 9,8 procent.

Socialdemokratiske Stefan Löfven sikrede sig i januar en ny periode som statsminister i Sverige efter over fire måneders regeringsforhandlinger.

Socialdemokraterna danner regering med Miljöpartiet med støtte fra de to borgerlige partier Centerpartiet og Liberalerna.

/ritzau/

Annonce
Aftonbladets nyhed om at Sverigedemokraterne er størst i ny måling
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Brand i lejlighed i Heimdalsparken

Leder For abonnenter

Prisen for teknologivirksomhedernes indtog

Jysk Fynske Medier, som også står bag udgivelsen af denne avis, offentliggør i dag, at koncernen lukker ugeavisen "Vinderup Avis". Lukningen sker som en direkte konsekvens af et faldende annoncemarked, som i flere år været med til at underminere grundlaget for at drive lokal, annoncefinansieret avis. Det er rigtig ærgerligt for lokalsamfundet, når der ikke længere er plads til avisen. Ligesom det er ærgerligt, når isenkræmmeren, bageren eller posthuset lukker på grund af for lav omsætning. Der er ikke noget positivt at sige om lukningen af avisen, som har sine rødder langt tilbage i 1900-tallet. Men for avislæsere og vogtere af det lokale demokrati og den lokale sammenhængskraft er Vinderup heldigvis stadig godt hjulpet. Vinderup ligger lige i smørhullet, hvor to medievirksomheder fortsat driver deres aviser. Dagbladet Holstebro udkommer selvsagt i området, ligesom Skive Folkeblad også interesserer sig for den del af Holstebro Kommune. Desuden kommer de to store ugeaviser Holstebro Onsdag og Skive Folkeblads "Midt på ugen" i området. Så vi kan godt pakke det værste sortsyn på nærdemokratiets vegne lidt til side. Men udviklingen vidner om, at der er sket et skred. Når annonceomsætningen flytter til det digitale område, flytter langt størstedelen desværre også ud af landet. I 2018 stod Google og Facebook alene for 61 procent af den digitale, danske annonceomsætning. Og modsat omsætningen i danske medievirksomheder, bruger Google og Facebook ikke deres penge til at skabe indhold, som styrker demokrati og sammenhængskraft i lokalområdet. Derfor har vi set en massiv konsolidering på ugeavismarkedet gennem flere år. I større byer, hvor der før var flere selvstændige aviser, er der kun en tilbage, og de mindste har det svært. Vinderup Avis udkommer for sidste gang om en uge, men Vinderup er stadig en vigtig del af Holstebro Kommune og en helt selvfølgelig del af dette dagblads dækningsområde.

Annonce