Holstebro

Personalet frygter ulykker på stationen

Arkivfoto
Lokoførere frygter Holstebro Station. Mange krydser sporet lige foran toget. BaneDanmark afviser ændring: Vi kan godt stå inde for sikkerheden på perronerne.

Holstebro: Der bør gøres mere på Holstebro Station, så passagererne ikke kan krydse skinnerne, når et tog nærmer sig. Det mener lokofører Gert Ørskov Jensen, der jævnligt kører forbi stationen i Holstebro. Han oplever ofte - alt for ofte - at primært unge mennesker trodser advarselsanlæggene og går eller kører på skateboard eller løbehjul over skinnerne - i sidste øjeblik.

- Det er ikke nok med oplysningskampagner. Det tror jeg ikke. Jeg tror, der skal en form for mini-bomme til, så folk fysisk ikke kan gå over, siger lokoføreren.

Dén løsning er ikke en mulighed, mener BaneDanmark, der har tilsynspligten med perronerne landet over:

- Vi har i Danmark ikke en bomløsning, for der må ikke være noget, der "lokker" folk til at gå udenom - og man kan risikere at nogen bliver fanget mellem bommene, siger Martin Harrow - områdechef for kvalitet og sikkerhed i BaneDanmark.

Her er man dog opmærksom på, at risikotallet for Holstebro Station ligger højt - da det er en station med mange passagerer og tog

- Det er dog ikke en af de stationer, der påkalder sig mest opmærksomhed. Og vi kan godt stå inde for den sikkerhed der er på Holstebro station - og på jernbanen generelt. Men vi appellerer til at folk selv er opmærksomme, når de færdes og respekterer varselsanlægget, siger Martin Harrow.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lad det nu blive realistisk

Som vi skrev i avisen onsdag, følger de lokale idrætshaller - sammen med landets øvrige - noget interesseret, hvad der sker med planerne om de såkaldte B18, et nyt bygningsregulativ. Hvis det gennemføres, som der er lavet udkast til, vil det give voldsomme problemer med en række af de mange arrangementerne, hallerne har i dag. Hvis det gennemføres, skal der ved hvert arrangement laves en pladsfordelingsplan, som skal godkendes af en brandteknisk virksomhed. Og der skal være folk til stede, som skal være uddannet i brandmateriellet. Ud over det vil være en uoverskuelig økonomisk byrde for de mange små-arrangementer, der er i hallerne, vil det også give en masse praktiske udfordringer. Som for eksempel at hvis der kommer lidt flere mennesker, end man havde regnet med, må der ikke stilles ekstra borde op, fordi de ikke indgår i den plan, der er godkendt. Nu må man håbe, at de, der har udarbejdet udkastet, også vil forholde sig til den realistiske dagligdag. Naturligvis skal sikkerheden være i orden, og det grundlæggende i hallerne er, at der er nødudgange, flugtveje er beskrevet, og der er brandmateriel, der også virker. Og det siger sig selv, at man ikke må stille ekstra borde, store gymnastikredskaber eller andet op foran flugtvejene. Men at der skal laves en plan for hvert et lille arrangement, som skal godkendes og dermed betales hos en virksomhed, det er at gå alt for langt. Det vil i realiteten betyde, at en lang række arrangementer ikke kan gennemføres, fordi der ikke er penge til det, og fordi det bliver for besværligt. Der er gjort indsigelser mod det nye regulativ, og forhåbentlig vinder fornuften, så der naturligvis er et indhold, der sikrer sikkerheden. Men at man også forholder sig til virkeligheden. En halbestyrer ved jo alt om, hvordan man må stille borde op, uden det går ud over sikkerheden, og han er i jævnlig kontakt med brandmyndighederne, der både kontrollerer og giver gode råd. Det må række. Vi kan ikke undvære de mange små arrangementer i de haller, der binder mange mindre samfund sammen.

Struer For abonnenter

SSP om ny indsats: - Man er så provokerende i sin adfærd, at det er fuldstændig ligegyldigt, om det er politiet, der kommer, eller ej

Annonce