Navne

Stafet for livet gav igen en halv million

Lysceremonien er et af de ikoniske elementer i Stafet for livet. Foto: Gunnar Overlund Knudsen
Opfindsomhed og kreativitet med indsamlinger kompenserede til fulde for et faldende deltagerantal. Næste års dato er lagt fast.

Holstebro: Trods færre deltagere og stigende omkostninger lykkedes det igen for Stafet For Livet, Holstebro, at samle godt en halv million kroner ind til Kræftens Bekæmpelse. Resultatet af stafetten 25.-26. maj er netop offentliggjort.

- Årets resultat blev på 511.595, og er således på samme niveau som sidste år, siger en meget tilfreds formand, Bjarne Krogh.

Deltagerantallet faldt fra 1278 fordelt på 30 hold i 2018 til 1089 deltagere fordelt på 28 hold. Samtidigt måtte arrangørerne for første gang betale for faciliteterne hos Jydske Dragonregiment. Lokalt ville man gerne stille området gratis til rådighed, men Forsvarets Ejendomstyrelse forlangte en betaling på godt 20.000 kroner. Det var kravet om betaling, der var medvirkende årsag til, at Storåløbet er flyttet væk fra kasernen.

Men trods betalingen vil Stafet for livet gerne blive her.

- Vi er glade for samarbejdet med Dragonkasernen, og det er vores deltagere også, siger Bjarne Krogh, der allerede har aftalt at stafetten afvikles samme sted næste år 16.-17. maj.

Det flotte økonomiske resultat skyldes især en række ihærdige hold, holdkaptajner og deltagere, der har udvist opfindsomhed og kreativitet og har gjort et stort arbejde for at samle penge ind til det gode formål, men også donorer og øvrige bidragsydere har bakket fantastisk op om arrangementet.

- Jeg ønsker at bringe en stor tak til alle fightere, frivillige, holdkaptajner, deltagere, donorer og øvrige bidragsydere for den store opbakning til årets stafet. Og naturligvis også en tak til min styregruppe, hvoraf flere desværre har valgt at stoppe, men selvfølgelig fortsat vil være en del af Stafet For Livet, siger Bjarne Krogh.

Han vil gerne have flere med i arbejdet.

- Vi kan altid bruge ekstra hænder og smilende mennesker til gruppen af frivillige - både i styregruppen og i arbejdsgrupperne, inviterer han.

Overskuddet sendes videre til Kræftens Bekæmpelses arbejde med forskning, patientstøtte og forebyggelse af kræft, bortset fra 50.000 kroner, der går til lokalafdelingens arbejde.

Generelt er Bjarne Krogh rigtig godt tilfreds med årets afvikling.

- Det blev en stafet med præcis den stemning af fællesskab og sammenhold, som vi sætter i højsædet med støtte til vores fightere, siger han.

I de fem år, stafetten er afviklet i Holstebro, har der ialt været 6300 deltagere og der er samlet mere end 2,3 millioner kroner ind.

Annonce
Vi er glade for samarbejdet med Dragonkasernen, og det er vores deltagere også

Bjarne Krogh, formand for Stafet for livet Holstebro

Bjarne Krogh, formand for Stafet for livet, er godt tilfreds både med årets afvikling og det økonomiske resultat. Han efterlyser flere til at gå ind i planlægningen. Foto: Gunnar Overlund Knudsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lad det nu blive realistisk

Som vi skrev i avisen onsdag, følger de lokale idrætshaller - sammen med landets øvrige - noget interesseret, hvad der sker med planerne om de såkaldte B18, et nyt bygningsregulativ. Hvis det gennemføres, som der er lavet udkast til, vil det give voldsomme problemer med en række af de mange arrangementerne, hallerne har i dag. Hvis det gennemføres, skal der ved hvert arrangement laves en pladsfordelingsplan, som skal godkendes af en brandteknisk virksomhed. Og der skal være folk til stede, som skal være uddannet i brandmateriellet. Ud over det vil være en uoverskuelig økonomisk byrde for de mange små-arrangementer, der er i hallerne, vil det også give en masse praktiske udfordringer. Som for eksempel at hvis der kommer lidt flere mennesker, end man havde regnet med, må der ikke stilles ekstra borde op, fordi de ikke indgår i den plan, der er godkendt. Nu må man håbe, at de, der har udarbejdet udkastet, også vil forholde sig til den realistiske dagligdag. Naturligvis skal sikkerheden være i orden, og det grundlæggende i hallerne er, at der er nødudgange, flugtveje er beskrevet, og der er brandmateriel, der også virker. Og det siger sig selv, at man ikke må stille ekstra borde, store gymnastikredskaber eller andet op foran flugtvejene. Men at der skal laves en plan for hvert et lille arrangement, som skal godkendes og dermed betales hos en virksomhed, det er at gå alt for langt. Det vil i realiteten betyde, at en lang række arrangementer ikke kan gennemføres, fordi der ikke er penge til det, og fordi det bliver for besværligt. Der er gjort indsigelser mod det nye regulativ, og forhåbentlig vinder fornuften, så der naturligvis er et indhold, der sikrer sikkerheden. Men at man også forholder sig til virkeligheden. En halbestyrer ved jo alt om, hvordan man må stille borde op, uden det går ud over sikkerheden, og han er i jævnlig kontakt med brandmyndighederne, der både kontrollerer og giver gode råd. Det må række. Vi kan ikke undvære de mange små arrangementer i de haller, der binder mange mindre samfund sammen.

Struer For abonnenter

SSP om ny indsats: - Man er så provokerende i sin adfærd, at det er fuldstændig ligegyldigt, om det er politiet, der kommer, eller ej

Annonce